ISTORIA DESIGN-ULUI

TRIMITE PRIETENILOR

ISTORIA DESIGN-ULUI. CURENTE IN ARTA SI ARHITECTURA.

 

 

Arhitectura Tehnologica =rezultat ar revolutiei industriale.Ar fi generat programe de arhitectura care raspundeau unor cerince ce in mod traditional nu-si mai gaseau rezolvarea(deschideri mari destinate expozitiilor industriale, gari , hale industriale depozite) , si-au gasit-o totusi in constructia metalica(mai intai fonta , iar apoi otelul care aer mult mai usor sin u era casant).

 
Sfarsitul de secol XVII (o data ci expozitia industriei franceze de pe Champs-de-mars 1798) pana la sfarsit de sec XIX)  perioada caracterizanta de o continua industrializare in care impunerea noilor produse era o necessitate(de aici aparitia marilor expozitii intenationale_’era inginerilor’_era prelungita de la metal pana la betonul sec XX).Perioada in care functionalismul determina aparitia oricarei forme(de la halele industriale pana la scaunul pentru scolari).

 

Din aceeasi perioada dateaza si perocuparile formatoare: deschiderea scolilor de arte si meserii din Anglia(sir Robert Pelle_1832) ; ‘Journal of Design”(1849-1852 Henry Cole) ; primul muzeu de arte decorative ( “Grammar of ornament” 1856_Owen jones).
UK : poduri_Conway(1826) ; Clifton (1836-1864) ;Forth (1881-1890)
Gari_Newcastle on Tyne(1846-1850) ; Austerlitz Paris
Chrystal Palace 1850-1851
Jardin des Plantes paris 1833-1867 ; Tour Eiffel 1887-1889 ;galeriile Vittorio Emanuelle II si
Umberto I napoli ; Brooklyn Bridge ,George Washington bridge ; Goldan Gate Bridge ; Audi-
Torium Building(Chicago) ; Podul Cernavoda

 

 

Romantismul = detine o conotatie anti-industriala intre artele figurative dar abia in sec XX se poate vb despre o tenta romantica in design.

 

Impresionismul = va avea o influenta indiresct asupra design-ului datorita exploatarii relatiei obiect-subiect din perceptia culorilor.Poate fii considerate ca fiind prima reactie de adaptare a artei la concurenta figurative a fotografiei.

 

Neoimpresionism = nu vizeaza direct design-ul ci are un aport in domeniul perceptiei vizuale.(reprezinta o continuare a impresionismului continuad experientele cromatice , inventia fiind pointilismul)
Arta 1900 = primul current care “retezat” prostul gust in arta , a dat nastere graficii publicitare(manifestata prin afis) a cautat o sinteza a rtelor moderne.

 

Curent care este considerat promotorul miscarii moderne.Reusita acestui current este evidenta mai ales in domeniul obiectului , find un current puternic manifestat in moda , grafica , picture , arhitectura , teatru , balet. Arta 1900 reprezinta perioada de timp 1885-1910 nu rezinta o rupture totala de stilurile anterioare ci subliniaza mai degraba intentia pentru prima oara de creare a unui ambient sintetic unitary si de integrare a artelor.Afinitatea cu modernismul poate fii considerate si tenta sa internationala : art nouveau(franta) ; jugendstil(germania) ; sezession(Austria) ; coup de fouet(belgia) .

 
_decorativism complex si forma insiparet din vegetal _predecesor al viziunii organistice(Gaudi);
_inovatoare prin inclinatia spre decoratie si ornament , precum si prin reintegrarea artelor intr-o unitate , a promovat conceptia de realizare tip design.
_asocierea arhitecturii cu constructia metalica : Victor Horta = primul architect care a folosit structuri metalica in locuinte precum si suprafete mari vitrate ; Hector Guimard cu statiile de mtreo din Paris si saal de concerte Humbert de Romans(1902).

 
Arts&Crafts _ apartinand miscarii Artei 1900 se caracterizeaza prin contestarea industrializarii si intoarcerea sre artizanat , reluand si fore din arhitectura Renasterii engleze insa fara reproducerea elemtelor decorative .anlia a mai promovat si orasul industrial , orasul gardina (Ebenezer Howard si Raymond Unwin)

 
Deutscher Werkbund _ miscare cu o intense activitate ce urmarea ridicarea calitatii artistice a produselor indutriale.Miscare fondata in 1861-1927 opunandu-se miscarii Arts&Crafts din UK.A atras artisti , mesteri artizani,dar si reprezentatnti ai industriilor si comercianti ,creandu-se astfel echipe mixte care vizau metode si prototipuri noi de omologare a produselor industriale.Apar primele servicii de design in cadrul trustului AEG _ reprezentand un model de pluralitate indreptandu-si atentia de la proiectarea cladirilor administrative , ale cartierelor de locuinte pana la motoare , transformatoare , radiatoare, ambalaje si grafica industriala…..fondatori: Theodor Fischer,Van de velde , Josef Hoffman.

 

Creste opozitia intre artizanat si industrie _ajungand a fi considerate dpv estetic doua entitati diferite care ar da raspunsuri diferite la problema nevoii contemporane de inlocuitori de arta.

 

A  influentat aparitia primei organizatii de design din UK _ DIA=Design and Industries Associations in 1915 care viza o reorientare a principiilor si actiunilor de la artizanat spre cele de tip Werkbund.DIA avea ca manifest”gasirea unui echilibru intre un design bun si eficacitatea industriei”.(John Brown,Kenneth Anderson,J.Marshall).

 
USA = in usa se producea la inceputul sec XX cantitai immense si in serii uriase de obiecte ieftine ,urate ,pline de ornamentatii.’ororile ambientale si obiectuale”,”ororile urbanistice’(create de aparitia zgarie norilor care de altfel reprezentau utilizarea terenului eficace datorita speculei ,un model de aspiratie spre bunastare spre o luem noua).
_FLWright _parintele arhitecturii moderne in Usa ,promotorul unei arhitecturi organice si functionaliste .

 

 

Simbolismul = va influenta designul ecologist de la sf de sec XX (influenta primei sale etape manifestata prin Fratia Prerafaelita din Anglia) si a IIa etapa care este caracterizata de forme mai abstracte si un subiectivism decorative cu afinitati sprea viziunea orinetala.

 

 

Fauvismul = 1905,incidenta sa asupra design-ului se manifesta la nivelul viziunii , influente manifestate ma exact in graphic design.(stil care inlatura perspectiva,geometria umbrelors,si se foloseste de impactul petelor plate de culoare precum si a combinatiilor puternice in impresionarea vizualului).

 

 

Cubismul = introduce cea de a IVa dimensiune-timpul,reducerea formelor si volumelor din natura doar la latura lor geometrica vazand descompunerea formala,surprinderea secventialitatii.Are 2 faze:analiza si sinteza.A influentat arhitectura , industrial design , designul comunicatiilor vizuale .La sf anilor 30 ajungandu-se vorbiind de o “arhitectura cubista”(corespondenta clara intre lumea artelor plastice sic ea a arhitecturii).


TRIMITE PRIETENILOR

Despre Redacția ȘtirileRomânilor

România, tărâmul autenticului, al naturii primitoare și al culturii captivante. Nu ne propunem să schimbăm România, ci să ți-o arătăm exact așa cum este ea. Readucem în prim plan știrile relevante, imparțiale și prezentate cu acuratețe.