Inflaţia macină din veniturile românilor cu fiecare zi ce trece, singura consolare fiind compensările la facturi şi suplimentele la salariu, date în special bugetarilor sub formă de tichete de masă sau vouchere de vacanţă.
Românii primesc aceeaşi bani pe card lună de lună, în condiţiile în care preţurile cresc mai ceva ca şirurile de la benzinării după o postare pe Facebook sau cozile de la farmaciile unde „se dă iod” de pe o zi pe alta sau chiar de la o oră la alta. În aceste condiţii, orice beneficiu extrasalarial devine extrem de important pentru bugetul familiilor.
O modificare importantă în acest sens s-a produs în acest an. Din 2022, voucherele de vacanță se pot da şi în mediul privat. Pot ajunge până la șase salarii minime, a anunţat recent Ministrul Turismului, în exclusivitate la Romania Tv.
Astfel, valoarea voucherelor de vacanţă pentru mediul privat care intră pe card poate ajunge până la şase salarii minime pe economie. Întreaga sumă este deductibilă şi nu se plătesc contribuţii sociale pentru contravaloarea lor, a mai precizat Daniel Cadariu.
„Am adoptat în luna decembrie acea ordonanţă de urgenţă privind voucherele de vacanţă pentru angajaţii din sectorul bugetar, ceea ce înseamnă pentru domeniul turistic o infuzie de capital de aproximativ 300 milioane de euro. Sunt aproximativ un milion de salariaţi la stat. Însă, inclusiv în anul 2021, prevederea legală privind acordarea voucherelor de vacanţă pentru angajaţii din sectorul privat a fost valabilă şi funcţionează şi acum. Mai este un lucru. Acestea nu sunt limitate la suma de 1.450 lei. Este bine să facem cu toţii publică această informaţie, pentru că poate fi una dintre metodele de a stimula, din punct de vedere al agenţilor economici, stabilitatea forţei de muncă. Vouchere de vacanţă pentru mediul privat pot merge până la 6 salarii minime pe economie şi nu am renunţat la acele deduceri fiscale. Agenţii economici au beneficii. Întreaga sumă poate fi deductibilă, plus că nu se plătesc contribuţii sociale pentru contravaloarea lor”, a spus Cadariu.
Sfat util: Decontarea serviciilor turistice și voucherele de vacanță n-ar trebui acordate unui salariat pentru același concediu, sfătuiesc specialiștii
Angajatorii ar trebui să se ferească să acorde unui salariat, pentru același concediu, atât vouchere de vacanță, cât și decontarea serviciilor turistice, sunt de părere specialiștii. De ce? Pentru că ambele beneficii au un regim fiscal preferențial și au, în esență, același scop, astfel că ar exista riscul ca autoritățile să ceară ulterior taxe suplimentare.
E vorba, pe de o parte, de decontarea serviciilor turistice și/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului (în țară sau în străinătate), pentru angajații proprii și membrii de familie ai acestora. Dacă angajatorul face această decontare în limita anuală (pe salariat) a unui câștig salarial mediu brut (6.095 de lei, în 2022), atunci nu se datorează taxe salariale la stat, potrivit Codului fiscal, scrie avocatnet.ro.
Pe de altă parte, e vorba de voucherele de vacanță (folosibile numai în țară) pe care le poate acorda angajatorul salariaților în cuantum de cel mult șase salarii minime brute pe țară (15.300 de lei în 2022), conform OUG 8/2009. Dacă acordă vouchere în această limită anuală (pe salariat), atunci angajatorul datorează la stat numai impozitul pe venit (în cotă de 10%).
Important!
Românii care se vor bucura de vacanțe gratuite sunt salariații încadrați în baza unui contract individual de muncă, dacă au negociat cu angajatorul acest drept, suma maximă fiind chiar mult mai mare.
Din moment ce ambele beneficii au cam același scop, angajatorii ar trebui să evite să acorde unui salariat, pentru același concediu, atât vouchere, cât și decontarea serviciilor turistice. Desigur, beneficiile pot fi acordate alternativ aceluiași salariat, în ani fiscali diferiți (în 2022 vouchere și în 2023 decontarea, de exemplu), dar nu în același an și pentru același concediu.
Cum se acordă tichetele de vacanță pentru salariații „semi-bugetari”
Acordarea voucherelor de vacanță nu are la bază un sistem unitar în țara noastră: dacă ne uităm peste normele care li se aplică celor ce lucrează la stat și pe cele ce se aplică privaților, vedem, din start, că doar unii le primesc obligatoriu momentan – bugetarii. Există însă o categorie de angajați între cele două (bugetari și non-bugetari) pentru care legea nu prevede însă acordarea obligatorie a voucherelor.
Eficiența voucherelor de vacanță a susținut industria turismului din România, acesta fiind și motivul care a stat la baza recentei ordonanțe de urgență prin care s-a stabilit că salariații plătiți din fonduri publice vor beneficia până în 2027 de 1.450 de lei, în fiecare an, pentru recuperarea capacității de muncă, creșterea productivității muncii și de motivare a acestuia (concret, e vorba de OUG 131/2021).
De asemenea, pot beneficia de vouchere de vacanță toți salariații încadrați în baza unui contract individual de muncă, dacă au negociat cu angajatorul acest drept, suma maximă fiind chiar mult mai mare.
În același timp, în continuare, există o serie diferențe între salariații plătiți din fonduri publice (bugetari) și cei care lucrează în beneficiul angajatorilor persoane juridice private, aici fiind incluse și companiile în care statul român este acționar.
Prima și cea mai importantă diferență este chiar sistemul de salarizare care, în cazul celor plătiți din fonduri publice este reglementat, mai mult sau mai puțin just, printr-o lege și prin alte acte normative cu caracter special, cum ar fi cele în baza cărora sunt acordate anumite sporuri.
De reţinut!
Începând cu 1 februarie 2022, tichetele de masă, tichetele cadou şi tichetele culturale vor fi emise exclusiv pe suport electronic; tichetele emise pe suport hârtie până la data de 31 ianuarie 2022 vor fi valabile până la data expirării lor. De asemenea, începând cu 1 ianuarie 2022, valoarea deductibilă a tichetelor cadou acordate propriilor angajaţi şi/sau în beneficiul copiilor minori cu ocazia celor 4 evenimente sociale (Paşte, Crăciun, 1 iunie, 8 martie) creşte de la 150 de lei la 300 de lei/eveniment/persoană; aceastăa sumă este integral deductibilă şi este scutită de la plata impozitului pe venit şi a contribuţiilor sociale.
Tichetele cadou nu mai pot fi acordate altor categorii de beneficiari (în scopuri de marketing, protocol, studiul pieţei etc.), ci pot fi acordate exclusiv propriilor salariaţi. Mai mult, personalul plătit din fonduri publice va primi vouchere de vacanţă în perioada 1 ianuarie 2022 – 31 decembrie 2026 în cuantum de 1.450 lei/an/salariat; angajaţii din domeniul privat pot primi în continuare vouchere de vacanţă în limita a 6 salarii minime brute pe ţară/an, beneficiind de scutirea plăţii contribuţiilor sociale.
În cazul salariaților care au încheiat un contract individual de muncă cu un angajator care nu intră în categoria celor prevăzuți expres și limitativ de Legea 153/2017, sistemul de salarizare am putea spune că este, cel puțin teoretic, mai flexibil, mai permisiv, fiind rezultatul negocierilor colective și/sau individuale și că sunt utilizate toate facilitățile fiscale pe care legislația le permite.
O astfel de posibilitate este chiar acordarea voucherelor de vacanță salariaților, plafonul maxim prevăzut de lege fiind chiar de aproape 10 ori mai mare în comparație cu cel prevăzut pentru bugetari, adică 6 salarii minime brute.
Dacă în cazul salariaților plătiți din fonduri publice angajatorii au obligația de a acorda cei 1.450 lei/an sub formă de vouchere de vacanță, în cazul celorlalți nu este impusă o astfel de obligație, fiind prevăzut exclusiv plafonul maxim deductibil, iar atât acordarea în sine, cât și suma fac obiectul negocierilor.
Când OUG 8/2009 a fost modificată, în 2017, cei care lucrau pentru firmele la care statul sau unitățile administrativ-teritoriale sunt acționari unici ori majoritari sau dețin direct ori indirect o participație majoritară au dobândit și ei dreptul la voucherele de vacanță, tot cu respectarea plafonului pentru salariații „100% bugetari” – acordarea voucherelor era prevăzută și pentru ei la fel ca pentru bugetari, dar, ulterior, din cuprinsul alin (2) art. 1 al OUG 8/2009 au fost eliminate dispozițiile acestea, iar în acest moment putem spune că sunt aplicabile dispozițiile alin art. 1 alin (4), coroborate cu cele ale alin (1), adică plafonul maxim este contravaloarea a cel mult 6 salarii minime brute pentru toți angajatorii care nu sunt prevăzuți la alin (2).
În aceste condiții, putem constata că dreptul salariaților non-bugetari și al celor „semi-bugetari” de a beneficia de vouchere de vacanță depinde de rezultatul negocierilor colective și/sau individuale, iar în urma acestora vor fi stabilite, prin contracte colective de muncă ori prin regulamentul intern regulile și modul de acordare, respectiv:
- numărul beneficiarilor din unitate care pot primi vouchere de vacanță și nivelul sumelor care se acordă beneficiarilor sub forma voucherelor de vacanță, ținând seama de posibilitățile financiare proprii ale angajatorilor;
categoriile de beneficiari care primesc vouchere de vacanță.
Angajatorii menționați la art. 1 din ordonanța de urgență, alții decât unitățile din domeniul bugetar, care acordă vouchere de vacanță beneficiarilor, vor cuprinde în bugetele de venituri și cheltuieli, aprobate potrivit legii, într-o poziție distinctă de cheltuieli, denumită «Vouchere de vacanță», sumele destinate acoperirii valorii nominale a voucherelor de vacanță.