DEFICITUL DE VITAMINA D3

TRIMITE PRIETENILOR

Deficitul de vitamina D3, în special, în lunile de toamnă-iarnă, când expunerea la soare este limitată, iar sistemul imunitar al corpului uman este slăbit, având astfel consecințe grave asupra stării generale de sănătate.

CAUZELE DEFICITULUI DE VITAMINA D3

Vitamina D3 este atipică, în sensul că organismul uman reușește să o sintetizeze natural doar sub acțiunea razelor ultraviolete asupra pielii. În perioada de vară, vitamina produsă sub efectul soarelui poate acoperi chiar și 80% din necesarul zilnic al acestei substanțe.

De la sfârșitul lunii septembrie, zilele devin tot mai scurte și mai lipsite de soare. Este perioada când organismul nostru nu mai poate produce o cantitate suficientă de vitamina D3, din cauza cantității reduse de lumină solară. Nu doar anotimpul, dar și lucrul la birou, care presupune mult timp petrecut în încăperi închise, are o enormă influență asupra largii răspândiri a deficienței de vitamina D3.

Aportul alimentar completează necesarul zilnic de vitamina D3 doar într-un procent de aproximativ 3-5%, deoarece puține alimente care conțin doza corespunzătoare. Cea mai mare cantitate se află în pește (anghilă, scrumbie, cod, somon, macrou), dar și în lapte, unt, gălbenuș de ou, soia, lapte de soia. Alte cauze pot fi, obezitatea (vitamina D3 este solubilă în grăsimi, cantitatea excesivă de țesut adipos fiind un depozit inutil, care îngreunează trecerea în forma activă), acțiunea unor medicamente (de exemplu, anticonvulsive).

EFECTELE DEFICITULUI DE VITAMINA D3

Vitamina D3, supranumită și “vitamina soarelui”, joacă un rol important în protejarea corpului nostru de o serie de afecțiuni cronice, și are acțiune directă sau indirectă asupra a peste 200 de gene diferite.

Este deja cunoscut faptul că vitamina D3 are un rol indispensabil în procesul de mineralizare al oaselor.

Deficiența vitaminei D3 limitează absorbția calciului, chiar și atunci când dieta noastră furnizează cantități suficiente din acest mineral. Alte efecte importante ale deficitului de vitamina D3 sub formă activă sunt tulburările metabolice. Se poate ajunge, cel mai frecvent, la tulburări ale sistemului imunitar, implicit, predispoziție la infecții banale, dar și la boli grave, de exemplu, pe fondul autoimunității (reacție imunologică împotriva propriilor țesuturi), scleroză multiplă, artrită reumatoidă și diabet de tip 1.

Tulburarea sistemului imunitar determină, de asemenea, o capacitate scăzută de eliminare a celulelor cancerigene, de unde și incidența crescută a cancerului, mai ales de sân, colon, prostată sau de rinichi.

Există și o legătură între acest deficit și apariția tot mai frecventă a bolilor sistemului cardiovascular cum ar fi atacurile cardiace și accidentele vascular-cerebrale.

APORTUL SUPLIMENTAR DE VITAMINA D3

Conform studiilor efectuate, dozele recomandate de vitamina D3 pentru copii și adolescenți sunt de 400-600 Ul/zi, iar în cazul adulților de 800-2000Ul/zi, în funcție de vârstă și de greutatea corporală. Pentru a obține aportul necesar de vitamina D3, se recomandă includerea în alimentația zilnică a unor produse cum ar fi peștele (somon, cod, macrou), uleiul de ficat de pește, laptele și produsele lactate, ciupercile, cerealele integrale sau gălbenușul de ou. În general, alimentația este insuficientă, prin urmare se recomandă apelarea la produse farmaceutice cu o formulă echilibrată, prescrise de medicul specialist sau eliberate fără rețetă, ce conțin cantitatea necesară de vitamina D3 pentru creșterea imunității și pentru funcționarea optimă a întregului organism, îmbunătățind astfel calitatea vieții.


TRIMITE PRIETENILOR

Urmăriți România Liberă pe FacebookTwitter, Youtube și Instagram!

Despre Redacția ȘtirileRomânilor

România, tărâmul autenticului, al naturii primitoare și al culturii captivante. Nu ne propunem să schimbăm România, ci să ți-o arătăm exact așa cum este ea. Readucem în prim plan știrile relevante, imparțiale și prezentate cu acuratețe.