-
profesorul: să ţină cont de două componente fundamentale
-
specialist pe domeniul pe care îl reprezintă
-
cadru didactic – cunoştinţe de psihologie, pedagogie, didactică
Şcoala tradiţională |
Şcoala pentru diversitate |
– elevul e considerat un element care nu ştie nimic; asemenea unei cutii goale ce e umplută de profesor |
– elevul = participant activ la elaborarea informaţiei şi a cunoştinţelor; profesorul e doar un ghid, un explorator, ce conduce elevul spre descoperirea conţinutului învăţării |
profesorul = autoritate, deţine adevărul; prin actul predării împarte adevărul; nu acceptă opinii, controverse; elevul trebuie să reproducă ce spune profesorul |
– profesorul = sursă de experienţ; mediază între cunoaşterea valorilor şi elevii clasei; nu poate deţine adevărul |
– relaţia şcolii cu părinţii e aproape inexistentă; are un caracter informal şi ocazional; părerea părinţilor în legătură cu predare sau atitudinea profesorilor nu contează |
– părinţii participă direct; pot chiar influenţa deciziile ce privesc actul educaţional |
|
|
cum putem crea acest cadru nou?
-
2 didacticieni englezi (tot pe didactica istoriei)
stilul învăţării ——–influenţat de———- stilul predării (aici trebuie lucrat !)
-
2 stiluri ce diferă în intenţii, scop, obiective:
-
de suprafaţă (dominat de intenţia de a însuşi informaţia; de a o accepta pasiv)
-
de profunzime (dominat de intenţi a de a înţelege ceea ce se predă; elevul să se angajeze critic şi activ)
-
istoria e văzută adesea ca memorizare şi reproducere DAR trebuie dezvoltată mai ales gândirea critică – ce se referă mai ales la
-
trezirea conştiinţei
-
creşterea sentimentului de participare a celui ce învaţă, la descoperirea sentimenului învăţării şi să vadă utilitatea acestui conţinut
-
dezbaterea ideilor; să ofere argument pentru ideile sale
-
să accepte existenţa unor puncte de vedere diferite
Didactica
= a îi învăţa pe alţii
-
o ştiinţă; s-a desprins din filosofie
= ştiinţa predării, învăţării, evaluării (PIE) în toate domeniile de acţiune pedagogică
= teoria instruirii
-
gândirea didactică şi problemele didacticii – Plato şi Socrate în Grecia Antică au observat schimbările din secolul V şi au considerat că e nevoie de o formă instituţionalizată a predării
-
1613, folosit prima oară cuvântul de Ratke = pedagog
-
1657, Didactica magna a lui Comenius – termenul se impune
-
didactica = teorie a învăţării
-
trebuie să învăţăm totul pe toţi oamenii
-
sec XIX, didactica e integrată în învăţământ
-
Herbart, Raine (?)
-
sec XX, în 60s, schimbare radicală: apar numeroase teorii didactice; se acceptă ideea că această disciplină nu are afirmaţii definitive; poate fi îmbunătăţită
-
didactica are controversele ei; există “conflict” pedagogi – didacticieni (care a fost prima? Pedagogia s-a născut din didactică sau invers?)
definiţie: DIDACTICA = ştiinţa organizării şi desfăşurării procesului de învăţare în formele sale organizate, asigurând îndeplinirea scopurilor
-
fiecare discplină şcolară are propria didactică
-
disciplina şcolară=ştiinţa organizării şi desfăşurării procesului de învăţare a disciplinei respective
-
pedagogie -> didactica -> metodica
-
metodica e subordonată didacticii; ea se ocupă cu inventarierea şi structurarea conţinutului de învăţat, a obiectivelor pe teme, a metodelor şi mijloacelor adecvate pentru fiecare temă
-
didactica istoriei e orientată spre natura cunoştinţelor şcolare în domeniul istoriei şi spre modalităţile de transmitere a acestora elevilor, având drept scop iniţierea profesorilor în practica procesului de PIE
-
didactica istoriei are ca componente esenţiale
-
organizarea învăţământului istoriei în şcoala românească
-
obiectivele predării istoriei în şcoală
-
metodele şi mijloacele folosite de profesor
-
metodele de predare sunt şi foarte bune metode de evaluare a elevului
-
nu evaluăm ce nu ştie elevul, ci ceea ce ştie
-
obiectivele istoriei ca disciplină şcolară
-
generale – achiziţia unui sistem de cunoştinţe istorice; formarea gândirii istorice; formarea capacităţilor intelectuale şi practice
-
obiective de referinţă/specifice – reconstituirea trecutului, explicarea şi înţelegerea evenimentelor istorice, formarea atitudinilor
-
informaţia – să devină – cunoaştere; informaţia nu e echivalentă cu cunoaştere (!)
Cursul 2
Istoria ca disciplină de învăţământ
-
istoria:
-
ca ştiinţă (domeniu de cercetare; informaţie inedită)
-
ca disciplină şcolară (informaţie acceptată)
cele 2 se întâlnesc prin metode, mijloace, obiective
-
disciplină în care rolul profesorului a rămas cel mai important şi în care se pune accent pe memorizare – aspecte negative
Istoria ca disciplină de învăţământ
-
rol esenţial în formarea capacităţii de interpretare, de înţelegere şi de acţiune;
-
teoretic, pentru că practic nu se prea aplică
-
funcţii
-
de cunoaştere – înţelegerea ştiinţifică a evoluţiei societăţii, a acţiunii omului, a organizării şi funcţionării societăţii în diferite timpuri şi spaţii
-
practice (foarte importante!)
-
formarea personalităţii
-
formarea gândirii critice şi logie
-
formarea deprinderii de a sintetiza, argumenta şi interpreta fenomenele, procesele, evenimentele etc
-
formarea de atitudini şi comportamente
istoria trebuie să se adreseze minţii şi sufletului (“raţiune şi simţire”)
Raymond Aron: “la un anumit moment, un ins începe să reflecteze la aventura lui, o colectivitate la trecutul ei, omenirea la evoluţia ei. Astfel se nasc autobiografia, istoria naţională şi locală, istoria universală”
Voltaire, sec XVIII, o nouă viziune asupra istoriei: şi politică şi culturală – 1789: istoria naţională
-
caracterul istoriei
-
educativ – “carte de învăţăminte” – exemplu pentru prezent şi de prospectare a viitorului; pentru a înţelege prezentul şi a prospecta viitorul trebuie să te întorci în trecut
-
Marc Bloch – istoria = ”solidaritatea timpurilor”
-
A.D.Xenopol: “Scopul istoriei este de a ne face să înţelegem starea de faţă a fiecărui popor în parte şi a omenirii în genere şi direcţia pe care vor apuca popoarele şi omenirea în viitor”
-
L.Blaga: “Cu greutatea trecutului ne-am obişnuit ca şi cu greutatea atmosferei: nici nu am putea exista fără ea”
-
T.Vianu: “Istoria este obiectul cel mai interesant al culturii. Este cult cu adevărat numai omul care ştie de unde vine şi încotro se îndreaptă”
-
M.Bloch: neînţelegerea prezentului derivă în mod fatal din necunoaşterea trecutului; incapacitatea de a pătrunde semnificaţia experienţei trecutului depinde de neatenţia cu care este privit prezentul
-
“model” oferit de istorie – nu neapărat o personalitate ce însumează toate calităţile, ci poate fi şi un model negativ
-
nu se poate preda istoria fără cunoaşterea temeinică a trecutului
-
manualul = istorie seacă, rece; depinde de profesor ca istoria să prindă viaţă pentru copii
-
umanist – disciplină umanistă pentru că are în centru omul şi activitatea umană transformatoare
-
ştiinţă de sinteză
-
interdisciplinar – omis în şcoală, dar toate disciplinele au acest caracter
-
istoria operează cu concepte, noţiuni specifice şi altor discipline, apelează la cunoştinţele elevilor dobândite de la alte discipline – aprofundează cunoştinţele
-
istoria = fundament pentru cunoştinţele dobândite de elevi la alte discipline (eg: limba şi literatura română, literatura universală, fizica, chimia, geografia, economia, filosofia etc)
ex: legătura istorie – geografie: şi istoria se predă folosind hărţi
H.I.Marrou: “Istoria trebuie studiată nu numai din punct de vedere al obiectului ei, dar şi din acela al subiectului care vrea să cunoască”
Curs 3.
-
termenul de instruire educaţională nu este cel mai potrivit în toate situaţiile
Obiectivele şi competenţele predării istoriei
-
istoria ca domeniu de cercetare ŞI ca disciplină şcolară
-
istoria ca disciplină şcolară – îi putem asocia anumite întrebări ce trebuie urmărite pentru proiectarea lecţiei
-
CE? – tema, conţinutul
-
CUI?PT CINE? – grupul ţintă
-
DE CE? – cu ce scop predăm acele lucruri; obiectivele
-
CUM predăm ca ei să înţeleagă? Metodele
-
CU CE? Mijloacele
-
CÂT? Cantitatea de informaţie
-
obiectivele vizează elevul; le formulăm gândindu-ne la acel grup ţintă; “ce trebuie să ştie elevul”
-
accentul să cadă pe învăţare şi nu pe predare
-
obiectivele principale le găsim în planul de învăţământ, programă şcolară etc
-
definiţie: OBIECTIVUL = scopul care trebuie atins în învăţare; ce trebuie să ştie elevul după ce parcurge anumite etape de învăţare
-
pentru clasele V-IX mai ales
-
dobândirea unui sistem de informaţii specifice istoriei – eg: periodizare, caracteristicile fiecărei epoci, evenimente, procese economice, sociale, politice, culturale; plasare în spaţiu şi timp; descriere fapte istorice
-
dezvoltarea gândirii istorice
-
să definească termenii esenţiali; eg: statul cultura; noţiuni istorice – chiar cu propriile cuvinte
-
să opereze corect cu noţiunile în analiza evenimentelor istorice (eg: să le insereze corect în anumită epocă)
-
să analizeze faptul istoric prin raportarea la cauză şi efect; efectul poate să se transforme în cauză; să înţeleagă modul în care evenimentele se înlănţuiesc
-
să stabilească prin analiză şi comparaţie ce au în comun diferite evenimente istorice din acelaşi timp şi spaţii diferite sau din spaţii diferite în acelaşi timp
-
formarea concepţiei ştiinţifice
-
ideea de evoluţie a societăţii
-
sesizarea factorilor determinanţi ai evoluţiei (economici, sociali, politici, culturali)
-
înţelegerea interdependenţei factorilor în dezvoltarea societăţii;
-
înţelegerea cauzalitatăţii şi caracterului legic al dezvoltării societăţii
-
să îşi însuşească valorile moral-formative oferite de lecţiile de istorie; respect faţă de valorile locale, culturale, universale
-
obiectivele (1)-(3) vizează aspectul informal al învăţământului; = asimilarea valorilor culturale esenţiale acumulate de omenire în timp
-
(4) vizează aspectul formal – dezvoltarea capacităţilor native intelectuale dar şi a capacităţilor moral-estetice
Competenţele = ansambluri structurate de cunoştinţe şi deprinderi, dobândite prin învăţare; dobândirea de competenţe permite identificarea şi rezolvarea în contexte diferite a unor probleme caracteristice unui anumit domeniu: “ce poate să facă elevul cu ceea ce ştie”
-
esp la nivelul claselor X-XII
-
dobândirea de competenţe vizează şi utilizarea de abilităţi – similare cu ale specialistului DAR adaptate propriei capacităţi intelectuale
-
eg de competenţe: receptarea, prelucrarea, algoritmizarea, exprimarea, transferarea
-
Receptarea = identificarea unor noţiuni, procese, evenimente; observarea; culegerea de date din surse diferite, compararea lor; să poată defini unele concepte
-
Prelucrarea primară a datelor – comparare date şi stabilire relaţii; clasificări de date, informaţii; să poată investiga, explora datele
-
Algoritmizarea – reducerea la o schismă, la un model;
-
să anticipeze unele rezultate
-
să reprezinte informaţiile culese – să ştie cum să le prezinte în faţa unui auditoriu prin esenţializare
-
să remarce unele invariaţii
-
Exprimarea – utilizarea unui limbaj specific; descrierea unor procese, evenimente, fapte istorice cu ajutorul limbajului specific
-
generarea de idei şi argumentarea unor enunţuri
-
(o putem lega de 2 ) prelucrarea secundară a rezultatelor – compararea, interpretarea, analizarea situaţiilor
-
Transferul – în ce măsură ce a lucrat elevul se poate aplica şi în alte domenii; generalizarea şi particularizarea; integrarea unor domenii – interdisciplinaritate
-
valorile şi atitudinile – e discutabil dacă sunt sau nu comptenţe
Metodele + mijloacele = strategiile didactice – predare şi învăţare
Actul predării
Didactica tradiţională; şcoala tradiţională |
Didactica actuală; şcoala pentru diversitate |
|
|
|
|
|
– învăţare prin cooperare şi competitivitate; teoria inteligenţelor multiple |
|
|
CURS 4 (7 noiembrie 2008)
-
PIE: procesul de predare-învăţare-evaluare
Formarea şi dezvoltarea gândirii istorice şi a limbajului istoric
-
trebuie să operăm cu noţiunile de istorie şi alte noţiuni istorice
-
= esenţa procesului învăţării dirijate şi conştiente a conţinutului acestei discipline
ce e mai important? Să ştii noţiunile sau evenimentele?
-
primul pas e cunoaşterea faptelor, ce implică formarea noţiunilor; conducem gândirea elevului de la analiză/prezentare la înţelegere
-
fromarea noţiunilor = rezultat al unui proces de gândire în cadrul căruia se stabilesc elementele esenţiale şi comune unor grupuri de evenimente istorice asemănătoare
-
noţiunile de istorie nu au un caracter static – elevul trebuie făcut să înţeleagă aceasta
-
conţinutul noţiunilor se lărgeşte – ex: democraţie, stat
-
noţiunile istorice generalizează esenţialul
-
noţiunea de ISTORIE integrează: fapte, date, evenimente din locuri şi timpuri diferite
-
odată noţiunea formată, integrăm în ea următoarele fapte, evenimente istorice
-
2 posibilităţi: poţi pleca de la
-
noţiune SAU
-
prezentarea faptelor
-
învăţarea istoriei e un proces îndelungat – istoria nu studiază fenomene izolate, ci studiază fenomenele într-o interdependenţă şi înlănţuire cauzală
-
formarea noţiunilor istorice din pov psihologic – 2 etape
-
formarea şi elaborarea noţiunilor – prin diverse activităţi: analiză, comparare, abstractizare, generalizare etc
-
aceste activităţi, să ducă elevul spre înţelegerea noţiunilor istorice
-
consolidare, operare – cuprinde 2 acţiuni mentale
-
conoslidare, fixarea noţiunilor
-
operare
-
după aceea, urmează SINTEZA – aici apare şi un continuu proces de actualizare a cunoştinţelor dobândite
-
considerăm o noţiune formată doar dacă devine un instrument de dobândire a unor cunoştinţe noi şi dacă elevul poate opera cu aceste situaţii noi (iată cum de la abstract ne întoarcem la concret!)
-
este un proces continuu – cel puţin 1 pe ciclu (5-8, 9-12)
CONCRET – formare NOŢIUNE (obţinem definirea abstractă) – OPERARE (cu noţiunea, pe
alte situaţii concrete)
(se poate porni şi: ABSTRACT – NOŢIUNE spre concret + ABSTRACT – operare cu noţiunea în alte situaţii)
-
pe lângă studierea faptelor, evenimentelor şi formarea de noţiuni, mai apare un element de înţelegere a relaţiilor dintre noţiuni, a formării unui sistem de noţiuni (câteva activităţi: ierarhizare, ordonare, clasificare – la fal cum formezi o familie de cuvinte)
ex: noţiuni din istoria universală aplicate la istoria românilor
DEFINIŢIA: noţiunea istorică = formă a gândirii capabilă să esenţializeze fenomenele istorice asemănătoare; nu enunţă formele particulare pe care le pot lua fenomenele, ci trăsăturile comune care le asigură unitatea şi permanenţa
eg: cultură, timp, spaţiu, ordine socială, stat, democraţie
-
pentru timp: să faci planşă cu cifrele romane + elementele de cronologie (secol, mileniu, deceniu)
-
cronologia să fie verificată pe parcursul întregului an
-
pt spaţiu: f importantă harta – continente, fluviile cele mai importante (eg: la Egipt), ţările şi vecinii
tipuri de profesori
-
profesorul struţ – respinge noul
-
profesorul ciocănitoare – cicălitor; aplică aceleaşi metode
-
profesorul pinguin – se mişcă foarte încet; nu depune prea mult effort
-
profesorul pescăruş – rapiditate în adaptare, anticipează
-
profesorul porumbel – profesor zburător; aduce noile metode, le aplică şi le transmite mai departe
-
profesorul vultur – foarte receptiv, aspiră spre înălţimi; foarte atent la toate metodele noi; foarte ager
CURS 5:
Lecţia de istorie
Definiţia
-
din perspectivă organizatorică
-
= formă de organizare a activităţii care se desfăşoară în clasă sub îndrumarea unui profesor, într-un interval de timp precis determinat pe baza cerinţelor din programa şcolară şi în funcţie de orarul şcolar;
-
mai potrivit: “cu participarea unui profesor” (nu condiţia!)
-
din perspectiva conţinutului
-
= se impune ca un sistem de idei asamblate logic şi didactic în corelaţie cu cerinţele psihopedagogice referitoare la predarea – însuşirea cunoştinţelor, valorificarea lor, verificarea, evaluarea şi notarea rezultatelor
-
act de creaţie: profesorul îşi exersează puterea de imaginaţie şi rolurile pe care le poate juca în timpul orei
-
= unitate logică, didactică şi psihologică