MODELUL URBAN AL ROMEI

TRIMITE PRIETENILOR

Modelul urban al Romei
Cand vorbim despre conceptul de ,,morfologie urbana,, ne referim la aspectul material al asezarii, ce implica spatii de utilitate publica. Primul aspect, este organizarea incipienta a cetatii romane. Cele sapte coline sunt folosite ca asezari rurale iar necropolele sunt dispuse in zonele mlastinoase sau in depresiuni. S-a dovedit faptul ca populatia rurala aplica ambele rituri funerare, incinerarea axandu-se in mare parte pe urne, in care se puneau si piese de inventar.

 
La mijlocul secolului al VIII-lea, se produce o unificare a celor sapte coline, in acest context aparand si cei doi frati Romulus si Remus. Astfel, se stie deja faptul ca Romulus si trasat, pe pamant, terenul de incinta. Astfel obiceiul acesta traditional de trasare a zidului de incinta, a inceput sa fie dezvoltat mai pe larg si intr-un tratat de limb latina, ce reproduce, practic, acest ritual de intemeiere. In acest sens, se mai descopera si faptul ca tot Latiumul producea un astfel de ritual de imrejmuire. Acum, ce nu este cert si nu poate fi confirmat este originea acestui ritual, care se crede ca este fie italic, fie etrusc.

 
Forma trasata, pe pamant, de plug, inseamna de fapt zona de incinta, importatanta acestei zone crescand odata cu caracterul militar pe care il aplica zidul de aparare. Astfel, apare primul zid de aparare, denumit ,,serviam,, , fiind datat in timpul lui Servius Tullius, si incadrandu-se in reforma sa militara. Perioada republicana, avea sa schimbe spatiul geografic, acum fiind inclus si Campul lui Marte, unde se aduna armata, se creeaza de asemenea un nou zid( Zidul lui Aurelian), care marcheaza in mod oficial schimbarea spatiului geografic. Cetatenii au avut in vedere administrarea acestui teren, avand pe langa aceasta si o zona rurala, denumita ,,Cora,, ce avea rolul de alimentare a partii urbane. Incepand cu domnia lui Augustus, Roma a fost impartita in 14 regiuni, desemnandu-se si niste colegii religioase ce se ocupau de culturile religoase.

 
Zidul lui Aurelian numara 19 km si 381 de turnuri. Este descris ca fiind un zid compact, apeductul fiind dispus in partea superioara a acestuia, demonstrandu-se astfel superioritatea tehnica a romanilor.
In ceea ce priveste conceptia de oras, conform lui Vitruvius si a altora, orasul insemna tot ce se numara in interiorul incintei sau a zidului de aparare. Astfel, ajungem, din nou, si la conceptul de cetatean si de importanta acordata acestuia. Practic, romanii nu considerau zid de incinta numai cladirile publice propriu-zise, ci si cetateanul roman, ce alcatuia, practic, substanta cetatii. Cat despre utilizarea cladirilor publice, romanii sunt foarte precisi in privinta aceasta. Astfel, distingem piata comuna sau forumul republican, ca adauga templul adosat sau cu doua celle, plasat langa Colloseum, si care impreuna reprezinta agora republicana.

 
In ceea ce priveste piata publica romana, aceasta, la randul ei, este alcatuita din Comittium( adica locul de adunare al poporului), alaturi de care avem cladirea Senatului, dupa care urmeaza si templele, ce fac referire la viata sacra. Acest Commitium are opt etape de constructie, ultimele patru coincizand cu ultimele secole al republicii. Commitium, la randul lui, era alcatuit din deferite motive grecesti, diferite demarcatii ce delimitau linile dintre participanti si organizatori, mai exista de asemenea amenajata o tribuna de la care se lua cuvantul( denumita ,,Tribuna Rostrata,, , numele venindu-i de la motivele de rostre preluate de pe vechile vase punice).

 
Curia senatoriala, este descrisa ca fiind o cladire rectangulara, fiind de fapt vechea cladire senatoriala, ,, Curia Hostilia,, . Aceasta este largita, in timpul dictatorului Sila, devenind ulterior ,, Curia Cornelia,,. Apoi se construieste o alta cladire separata, in timpul lui Iulius Cezar, ,,Curia Iulia,,. Acest model, apoi este importat in provincie, schimbandu-se forma rectangulara.

 
Pietele publicie au inceput, mai ales din timpul lui cezar, sa joace si un rol politic. Astfel, Cezar, a cumparat diferite teritorii provinciale, transformandu-le din pieti sai targuri in propriul lui for politic, avand o forma rectangulara si construind un templu ce crea o anologie , care era menita sa aduca aminte de Venus. Astfel, odata cu Cezar, imparatii incep sa isi construiasca proprile lor forumuri politice, precum forumul lui Augustus, fiul adoptiv al lui Cezar. Templul lui Augustus o prezinta din nou pe statuia lui Venus si Iulius Cezar divinizat. Pe fronton, avem reprezentate sapte personaje, printre care Marte, Venus, Fortuna, Roma, Pallatinul si Romulus. Pe de cealalta parte avem reprezentati regii romani si generalii romani.


TRIMITE PRIETENILOR

Despre Redacția ȘtirileRomânilor

România, tărâmul autenticului, al naturii primitoare și al culturii captivante. Nu ne propunem să schimbăm România, ci să ți-o arătăm exact așa cum este ea. Readucem în prim plan știrile relevante, imparțiale și prezentate cu acuratețe.